Mijn pup plast naast mij op de bank of op mijn deken, hoe los ik dit probleem op?

Ik heb een pup van 4 maanden oud en de zindelijkheidstraininhmg gaat best goed!
Echter plast ze sinds een week ineens op de bank , terwijl ik er zit , gaat ze naast mij staan en plassen , of op mijn deken. Of als ik op sta , op mijn plek. Of bij mijn man.
Ik heb al gelezen dat het om dominantie kan gaan, maar hoe ga ik hier mee om en wat kan ik er mee doen? Is namelijk nogal vervelend?

2 weken geleden
ronron1212
2 weken geleden
Direct straffen
Michelle1511
2 weken geleden
Dat snap ik, maar op welke manier?
Abcde
2 weken geleden
Ga met je pup naar een goede hondenschool, volg een puppytraining en bij voorkeur daarop volgende trainingen, leuk voor je hond en voor jou. Daar leer je dit soort dingen en meer. Daarmee heb je het hele hondenleven plezier van en met elkaar.
anneg
2 weken geleden
O, mijn reactie lijkt verdwenen. Mijn haren vliegen overeind bij het advies een hond te straffen. Dat is zo achterhaald, ook de dominantietheorie is achterhaald. Hondentrainers die daarmee komen, zijn niet up to date met hun kennis en daar kun je beter weg van blijven. Ik weet er alles van, heb zelf ook een hond (en honden gehad) en veel moeten leren. De hond is nog een baby van 4 maanden. Ze plast op het lekkerste plekje in huis, warme bank, spat niet, gezellig bij de baasjes, weet zij veel. Geduldig oppakken en naar buiten zetten en belonen, alsmaar belonen en op tijd naar buiten. Het is moeilijk niet boos te worden, toch zal de pup niet snappen wat hij niet goed doet en wordt onzeker van jouw boosheid. Belonen geeft hem positieve feedback en versterkt de positieve band met je hond. Eigenlijk moet ze geen kans krijgen het te doen. Misschien bank even verboden terrein maken en haar zenden naar haar eigen plek. Als ze zindelijk is, kan ze altijd weer lekker op de bank.
Rieneke1
2 weken geleden
@anneg, ook mijn haren rijzen ten berge. Idd een idee uit het jaar 0. Dank voor jouw uitstekende advies.
Z512099
2 weken geleden
Niet Straffen! de hond is ocharme nog maar 4 maanden…veel geduld en liefde, dát is er nodig.
Abcde
2 weken geleden
Ik lees nu hoe ongelukkig mijn reactie gelezen kan worden. Ik bedoelde met dit soort dingen niet het straffen, maar het op een goede manier leren omgaan met o.a. het plassen op de bank of de deken. Dit zal niet het laatste "probleem" zijn, waar je als hondenbezitter tegenaan gaat lopen.

Antwoorden (1)

Het kan lastig zijn wanneer een puppy zindelijkheidstraining nodig heeft, maar met geduld en consistentie kun je het probleem aanpakken. Hier zijn een paar stappen die je kunt proberen:

Directe correctie: Als je je puppy op het punt staat te plassen waar hij niet mag, onderbreek het dan onmiddellijk met een scherpe, maar rustige "Nee!" en breng hem naar de juiste plek.

Beloning voor goed gedrag: Beloon je puppy uitbundig wanneer hij buiten of op de juiste plek plast. Gebruik positieve versterking, zoals traktaties of lof, om het gewenste gedrag te bevestigen.

Veelvuldige toiletbezoeken: Neem je puppy regelmatig mee naar buiten, vooral na het eten, drinken, spelen en slapen. Dit helpt hem te begrijpen dat dit de juiste plek is om zijn behoeften te doen.

Toezicht houden: Houd je puppy in de gaten en let op tekenen dat hij moet plassen, zoals rondsnuffelen of rondjes draaien. Breng hem dan onmiddellijk naar buiten.

Reinig grondig: Reinig elke plek waar je puppy per ongeluk heeft geplast grondig met een speciale reiniger die de geur neutraliseert. Dit helpt voorkomen dat je puppy die plek opnieuw als een toilet beschouwt.

Consistentie: Wees geduldig en consistent in je training. Het kan even duren voordat je puppy het volledig begrijpt, maar met volharding zal hij het oppikken.

Professionele hulp: Als je na het proberen van deze stappen nog steeds problemen hebt, overweeg dan om professionele hulp in te schakelen van een dierenarts of een ervaren hondentrainer. Ze kunnen advies op maat geven voor jouw specifieke situatie.

Onthoud dat elke puppy anders is en dat het tijd kan kosten om zindelijkheid volledig te bereiken. Blijf positief en consequent, en je zult uiteindelijk succes hebben!
2 weken geleden