Wat doen eenden met hun ei?

Zoals wel vaker zaten er laatst twee eenden bij mij in de tuin. Ineens zag in dat er een ei naast ze lag. Vond dit best bijzonder want had dit nooit eerder gezien. Ze zaten er niet op te broeden ofzo het ei lag gewoon in het gras. Ik dacht ik het laat het want ik moest weg. Toen ik later terug was was het ei ineens weg en de eenden ook. Er lagen ook geen restjes van het ei dus een roofdier kan het niet hebben leeg gepikt. Nu vraag ik mij af wat er met dit ei is gebeurd. Kunnen eenden hun eieren weer meenemen?

Picture for question
2 weken geleden
in: Vogels
Amadea
2 weken geleden
Eenden leggen eieren in een nest, één per dag en dat 10 tot 12 dagen lang. De moedereend begint pas met broeden nadat alle eieren gelegd zijn. Het lijkt mij daarom niet dat het een eendenei kan zijn geweest.
RoseKoop12
2 weken geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb er een foto’s bijgevoegd voor extra context. Ik kan me namelijk niet indenken dat dit ei van een ander dier is dan de eenden. Ook mede doordat het ei er pas lag nadat de eenden er kwamen liggen.
tinus1969
2 weken geleden
Ik vrees dat hetvei is opgegeten door een rat of ander (roof) dier
tinus1969
2 weken geleden
Verder zijn eenden (vind ik iig) meestal nogal zorgeloos. Ook op hun kuikens letten ze nauwelijks.
Z512099
2 weken geleden
Zomaar een ei gelost en daarna als bij toverslag verdwenen…lijkt mij een ongeloofwaardige situatie en vermoedelijk in scène gezet.
RoseKoop12
2 weken geleden
Ik snap je overwegingen maar ik kan je 1 ding verzekeren en dat is dat het niet in scène is gezet. Mijn vrienden en ik waren allemaal verbaast en daarom dat ik deze vraag hier ook heb gepost.

Antwoorden (1)

Eenden maken een nest, en leggen daarin vervolgens elke dag een ei. Nu kan het gebeuren dat die eend in de war was, of om wat voor reden was verjaagd van zijn nest, en dan moet dat ei er op een gegeven moment wel uit natuurlijk. Dat ze het ei daarna meenemen lijkt me onmogelijk. Kan door iemand opgeraapt zijn, of opgevreten door een roofdier. En ja, soms gaat dat met schaal en al.
een week geleden